WITNO0136001_0001

Witness Name: Oliver Sutherland
Statement No.: WITN0O136001

Dated: 11/03/2021

ROYAL COMMISSION OF INQUIRY INTO ABUSE IN CARE

WITNESS STATEMENT OF DR OLIVER SUTHERLAND

|, OLIVER SUTHERLAND say:

INTRODUCTION

will constitute perhaps the most appalling abuse of children in the guardianship of
the state that this country has known”,

(“Inquiry Call On Shock Treatment’, New Zealand Herald, 12 May 1977
[ACD0006311_00002]).















WITNO0136001_0006

the way the Department of Social Welfare had transferred Hake from the Owairaka
Boys Home to the Lake Alice Unit, which was administered by a differentauthority
( Department of Health). We were concerned that Hake was given electric shock
therapy and paraldehyde injections, when his family did not consentto this and
were not officially told about this treatment (Ross Galbreath ACORD, letter to
Minister of Social Welfare, Mr Bert Walker, 13 December 1976 [ACD0006066]).

15.The next day | spoke with Hake with my Niuean interpreter present. He said that
he hadhad ECT six or seven times and hashad it "straight, | wasn't put to sleep
first”. He said “It hurts when | have it.” Hake said "Dr Leeks said 'you get this for
having done this and this wrong." They did this to punish me. Leeks, he’s no good”.
(ACORD typed notes, 14 December 1976 [ACD0001586]). Hake also mentioned
that ECT was given “also in chair’ (Oliver Sutherland handwritten notes, 14
December 1976 [PSY0000718]). Because at the time | had not met| GroB |
GROBor heard his description of being given shocks on his legs while sitting in a
chair, | did notrealise the significance of Hake's comment. He was clearly referring

to the administration of shocks to boys' legs as punishment.

16.Hake understood that | believed him, and he trusted me. | introduced him to the
New Zealand Herald Medical Correspondent, Peter Trickett. The nextday, the first
article about this case was published in the Herald ("Boy’s Shock Treatment
Raises Protest", New Zealand Herald, 15 December 1976 [ACD0008920_00016]).

17.The Minister for Social Welfare absolutely rejected ACORD'’s claims.4 However,
the psychologists stepped in to voice their concerns. Lyn Fry, who had originally
alerted us to Hake's case and who was the secretary for the New Zealand
Psychological Service Association, wrote to the Minister of Health, Frank Gill,
requestingafullinquiryinto ECTbeingused on delinquentandrecalcitrantchildren
and stated, “it is our understanding that there is no clinical justification for its use
in this manner” (Lynn Fry, letter to the Minister for Health, Mr Frank Gill, dated 21
December 1976 [ACD0006065)).

4 Radio New Zealand, Midday news, 17 December 1976.






























WITNO0136001_0016

The Ombudsman’s Report

41.0n 23 May 1977 a press release was issued with a summary of Sir Guy Powles’
report intothe case of the 15-year-old boy he hadbeen investigating since July the
previous year (Ombudsman Report on the Complaintof Mr and MrsGROB
5 April 1977 [CRL0099908]). Sir Guy concluded that: the boy's detention at Lake
Alice was unlawful; litle consideration had been given to the question of whether
the boy or his guardian consented to the treatment; ECT should never be given to
a protesting patient and that this form of treatment in all but the most exceptional
of circumstances oughtto be eschewed if for no other reason than the difficulties
of obtaining the consentof young people;if it was to be given it should be given in
the modified form with anaesthetic. He found thatthe cumulative effectof a number
of the actions and decisions of the officers of the departments of Health and Social

Welfare caused the boy “a grave injustice”.®

42.Within a day, the Herald ran an article by the journalist Peter Trickett which
contrasted the Lake Alice Child and Adolescent Unit with five psychiatric hospitals
or units in Auckland. The article quoted the various heads of those units stating
that they had never used ECT on children or adolescents ("No Child Ever Given
Shock Treatment in Auckland", New Zealand Herald, 25 May 1977
[ACD0006055_00003]).

43.The story caused headlinesthroughoutthe country. Forexample, the 24 May 1977
Dominion carmried the front-page banner headline, “Boy’s shock treatment ‘grave
injustice™. At the same time there was immediate political criticism of Sir Guy
Powles’ report and recommendations by the Minister of Health. The Minister of
Social Welfare claimed thatthe Chief Ombudsman had “Gone off at half-cock” (“Sir
Guy Has ‘Gone Off At Half-Cock,’ Minister Says Of Report”, Evening Post, 24 May
1977 [ACDO0006055_00026]). Meanwhile, psychologist Craig Jackson broke his
silence and contacted the Labour MP Jonathan Hunt and repeated his claim that

8 Above n 1, pages 150-152.


















